Lekcja outdoorowa w ramach Międzyszkolnego Programu Edukacji Obywatelskiej
Mapujemy instytucje publiczne. Obywatel w urzędzie
Edukacja obywatelska przez działanie to nowoczesny sposób nauki, zgodny nie tylko z podstawą programową, ale przede wszystkim z potrzebami współczesnych czasów. Ucząc poprzez doświadczenie i bezpośredni kontakt z rzeczywistymi instytucjami, pomagamy młodym ludziom lepiej rozumieć funkcjonowanie państwa, oswajamy ich z wyzwaniami życia codziennego oraz kształtujemy świadomych, samodzielnych i aktywnych obywateli, gotowych do odpowiedzialnego udziału w życiu społecznym.
28 października 2025r ramach Międzyszkolnego Programu Edukacji Obywatelskiej, realizowanego wspólnie przez SOiT Conradinum i IV Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku, uczniowie klas drugich uczestniczyli w terenowej lekcji poświęconej poznawaniu lokalnych instytucji publicznych i ich roli w życiu obywatela. Podczas lekcji odwiedziliśmy:
Narodowy Bank Polski – Oddział w Gdańsku, gdzie młodzież rozwijała kompetencje ekonomiczne i finansowe. Dzięki pani Joannie Świerczyńskiej uczniowie poznali zadania NBP, jego wpływ na stabilność gospodarki oraz dyskutowali o tym, jakie działania warto podejmować, aby osiągnąć i utrzymać stabilność finansową – zarówno w skali państwa, jak i w życiu prywatnym.
W Krajowej Administracji Skarbowej w Gdańsku uczniowie poznali rolę administracji i służby celno-skarbowej w ochronie finansów publicznych i bezpieczeństwa państwa. Dowiedzieli się, jak wygląda praca funkcjonariuszy na granicy, jak przeciwdziała się przemytowi i nielegalnemu obrotowi towarów, a także jak ważna jest uczciwość i odpowiedzialność w życiu obywatela. Dziękujemy Panu Rzecznikowi KAS panu Sebastianowi Pakalskiemu wraz z zespołem.
Urząd Miejski w Gdańsku, gdzie uczniów gościł Pan Wiceprezydent Piotr Borawski (absolwent Conradinum), Pan Dyrektor Tomasz Filipowicz, Pani Renata Sęk oraz Zespół Wydziału Spraw Obywatelskich. Młodzież poznała strukturę i zakres działania urzędu, a także wzięła udział w praktycznych zadaniach, polegających na przećwiczeniu procedur związanych z wyrobieniem dowodu osobistego, prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz meldunku. Dzięki temu uczniowie mogli lepiej zrozumieć, jak w praktyce funkcjonuje administracja samorządowa i jakie prawa oraz obowiązki mają obywatele.
Na zakończenie zajęć uczniowie rozpoczęli tworzenie mapy zasobów publicznych, w której „mapują” lokalne instytucje i urzędy, odkrywając ich znaczenie dla społeczności obywatelskiej.
Serdecznie dziękujemy wszystkim instytucjom i osobom, które otworzyły przed nami swoje drzwi i poświęciły czas na rozmowę z młodzieżą. Dzięki Wam uczniowie mogli przekonać się, jak wygląda praktyczne funkcjonowanie państwa i samorządu oraz jak ważna jest świadoma i aktywna postawa obywatelska. Realizacja projektu panie Anna Bracik i Anna Urbańśka-Gruczka.


 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                