W ramach projektu Edukacja do Kultury. Gdańsk uczniowie klasy 3E obejrzeli w kinie film „Green Book”– poruszającą opowieść o przyjaźni, przełamywaniu barier, walce z uprzedzeniami i odnajdywaniu tego, co łączy ludzi mimo różnic.
Po seansie, 14 listopada 2025 roku, podczas godziny wychowawczej uczniowie wzięli udział w zajęciach, które stały się przestrzenią do refleksji i rozmowy. W oparciu o kartę pracy dzielili się emocjami i wrażeniami po filmie, analizowali postacie Dona Shirleya i Tony’ego Vallelongi – zastanawiając się, jak radzili sobie z dyskryminacją, co ich różniło, a co ostatecznie zbliżyło.
Młodzież rozmawiała o tym, skąd biorą się stereotypy, dlaczego potrafią być tak trwałe oraz w jaki sposób film pokazuje możliwość ich przełamywania. Dyskutowano również o tym, jak reagować na przejawy nietolerancji i jak każdy z nas może budować bardziej otwarte i wspierające środowisko szkolne.
Zajęcia zakończyła indywidualna refleksja uczniów nad pytaniem: „Co mogę zrobić, aby w mojej klasie i szkole było mniej uprzedzeń, a więcej zrozumienia?” Następnie każda grupa otrzymała zadanie przygotowania plakatu lub ulotki w Canvie – projektu społecznego z hasłem, który mógłby stać się częścią kampanii przeciw uprzedzeniom i nietolerancji.
To nie była zwykła lekcja – to była rozmowa o wartościach, które wpływają na nasze codzienne decyzje i relacje. Dzięki takim spotkaniom uczymy się, że tolerancja, empatia i odwaga to nie tylko hasła, lecz postawy, które możemy świadomie rozwijać każdego dnia.
Edukacja do kultury


