Strefa Młodzi Wiedzą – “Relacje i Emocje” w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku.

W dniu 30 października 2024 roku Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku stało się przestrzenią wyjątkowego spotkania, które poświęcone było zrozumieniu współczesnego młodego człowieka. Tematyka wydarzenia osadzona była w obszarze zdrowia psychicznego, kompetencji psychospołecznych, samoświadomości i budowania zdrowych relacji, zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami zgłaszanymi przez młodych.

Wydarzenie podzielone było na dwie części – w pierwszej wysłuchaliśmy niezwykle inspirujących prelekcji, a w drugiej przeprowadzono międzypokoleniową debatę ekspercką.

Wydarzenie o nazwie „Strefa Młodzi Wiedzą – Relacje i Emocje” skupiło się na analizie cech charakterystycznych pokolenia Z, zrozumieniu funkcjonowania mózgu młodego człowieka oraz wyzwań, przed którymi stoją młodzi ludzie w dzisiejszym świecie.

Zrozumienie pokolenia Z

Celem spotkania było przyjrzenie się młodym ludziom z różnych perspektyw – psychologicznych, społecznych, edukacyjnych i emocjonalnych. Głos zabrali eksperci z różnych dziedzin np: zdrowia psychicznego czy edukacji. Wśród gości znaleźli się m.in. dr Anita Sumiła, Paulina Filipowicz, dr Marcin Szulc oraz dr Wojciech Glac.

Wykłady i panele dyskusyjne stanowiły wnikliwą próbę zrozumienia, jakie wyzwania stoją przed młodymi w świecie, który z jednej strony stwarza nieograniczone możliwości, ale z drugiej często nie potrafi dostrzec ich potrzeb i problemów.

Mózg młodego człowieka – w jaki sposób działa?

Jednym z najbardziej fascynujących i angażujących paneli była prezentacja dotycząca funkcjonowania mózgu młodego człowieka. Dr Wojciech Glac tłumaczył, jak na etapie dorastania mózg młodego człowieka rozwija się i jak zmienia się sposób myślenia, podejmowania decyzji, a także postrzegania emocji. Okazuje się, że mózg nastolatka różni się od mózgu osoby dorosłej – zwłaszcza w kontekście podejmowania ryzyka, reakcji na stres i rozumienia konsekwencji swoich działań.

Podkreślono, że mózg młodego człowieka jest w fazie intensywnej plastyczności, co oznacza, że przeżycia i doświadczenia z tego okresu mają ogromny wpływ na późniejsze życie. Z tego powodu młodzi ludzie są szczególnie wrażliwi na emocje i relacje interpersonalne, co stwarza zarówno szanse, jak i zagrożenia – zwłaszcza w kontekście presji społecznej czy wpływu mediów.

Relacje i emocje – jak młodzi radzą sobie w świecie, który ich nie rozumie?

Temat relacji międzyludzkich i emocji młodzieży również znalazł swoje miejsce w programie. Przekreśliliśmy fakt, że dzisiejszy świat, zdominowany przez technologię i szybkie tempo życia, nie zawsze stwarza młodym ludziom przestrzeń na wyrażanie swoich uczuć i nawiązywanie głębokich, autentycznych relacji. Młodzież, mimo swojej otwartości i chęci do angażowania się w kwestie społeczne, zmaga się z poczuciem osamotnienia, niepewności i brakiem wsparcia emocjonalnego.

Pojawiły się bardzo ważne pytania o to, jak pokolenie Zet może radzić sobie w świecie, który nie zawsze je rozumie, a także jak mogą zadbać o siebie w obliczu presji, z jaką się stykają. Jednym z istotniejszych wątków było poszukiwanie metod na poprawę kondycji psychicznej młodzieży, a także stworzenie przestrzeni do rozmowy o mentalnym zdrowiu bez stygmatyzacji. Mówiło się o znaczeniu otwartych rozmów, wsparcia rówieśniczego i dostępu do specjalistycznej pomocy.

Rola edukacji i wsparcia

Nie zabrakło także dyskusji na temat roli edukacji, zarówno formalnej, jak i pozaformalnej, w wspieraniu młodzieży. Młodsze pokolenia potrzebują systemu, który pomoże im zrozumieć i przejść przez skomplikowane wyzwania współczesnego świata. Zwrócono uwagę na potrzebę wprowadzania do szkół programów, które kładłyby nacisk na rozwój emocjonalny, umiejętność zarządzania stresem i konfliktami, a także budowanie relacji w świecie cyfrowym.

Podsumowanie

Wydarzenie Strefa Młodzi Wiedzą- Relacje i Emocje w Europejskim Centrum Solidarności było ważną okazją do głębszego zrozumienia współczesnych młodych ludzi – ich wyzwań, emocji i potrzeb. Poruszone tematy były nie tylko aktualne, ale także niezbędne do dalszej refleksji nad tym, jak wspierać młode pokolenie w radzeniu sobie z problemami współczesnego świata. Dzięki ekspertom i praktykom z różnych dziedzin, uczestnicy spotkania zyskali nowe narzędzia do rozumienia nie tylko siebie, ale także innych, co w kontekście relacji międzyludzkich, zarówno w realnym, jak i cyfrowym świecie, jest kluczowe.

To wydarzenie na pewno stanowiło cenny krok w budowaniu mostów zrozumienia pomiędzy pokoleniami, a także w pracy nad tworzeniem społeczeństwa, które z większą empatią i troską będzie podchodzić do młodych ludzi. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele klas 2A, 2E i 3D, a opiekunami były p.Anna Bracik i p.Anna Urbańska-Gruczka. Dziękujemy p.Angelice Potrackiej Strefa Młodzi Wiedzą za zaproszenie 🙂